Sunday 17 November 2013

SWOT analysis and strategy


SWOT analysis represents for Strengths, Weakness, Opportunities and Threats. As far as ive concerned, the typical Strengths or Weaknesses of a business are name, expertise, loyalty, reputation and quality. Using Apple incorporate as an example, firstly, is the name, Apple is easy to remember and people are familiar with it as a kind of fruit. Secondly, Apple incorporates former name is Apple Computer Inc., it can be seen that Apple has rich experience in technology. Thirdly, once people buy Apples product they would like it immediately because its products are easy to use and pretty humanity even a child can on top of it. Therefore, Apple have many loyal customers. Next comes reputation, as Apple Inc. become wellknown and popular increasingly people prefer to buy its products. In addition, after sale service makes customer satisfied as warranty period is one year. Last but not least is quality, it really depend on customers. Therefore, it might be the strength or might be the weakness.

In terms of opportunities and threats, in can be divided in to four parts, namely, markets, competition, new products and government. Firstly, Apple is the world second-largest information technology company, it account for big part of market. Secondly, there are seriously competition between Apple and Samsung. If Apple can catch the chance to innovation then it is a opportunity otherwise it is a threat. Thirdly, we all know that new products are the main compete force as it can attract customers and give company good reputation. Each company needs innovation to improve its products. If a company is not make progress then customers might be lose confident and will not choose this company. Finally, government always play an important role as it influence revenue and variety policies.

Apple Inc, brand value is $415 billion as of March 2013. Until September 2012, the company had 72,800 permanent fulltime employees and 3,300 temporary fulltime employees worldwide. Using SWOT analysis can help to set its objective and take risks.


According to Mintzberg, the definition of strategy is pattern in a stream of decisions. He think that strategies should be a combination of emergent and deliberate. Actually, deliberate strategy has three condition. First, it must have the clear intention which means leader knows what he is doing now. Second, as it is a long term decision leader has to think about any possible doubt that will happen in the future. Third, intentions must be realized and are exactly intend to do, therefore, it might be lack of flexibility. While emergent strategies are informal and happen to solve emergency problem, consequently, it is not intention to do. These two kind of strategies are used in different situation.

1 comment:

  1. Clear academic knowledge of SWOT - important you recognise it is the basis for forming a strategy. I am pleased that you quoted Mintberg theory here - say what you think of it - and say how certain parts of it can be recognised in different businesses

    ReplyDelete